Ambasadorul zambetelor mici si mari!

Ce sa faci cu copilul cand acesta impinge, musca, trage de alti copii la gradinita (2 jocuri de identificat motivele)  

by | Jan 13, 2020 | Educație, Pași mici...

Alexandru la inceput de gradinita, acum un an, a avut o colega in clasa care il musca. Avea un an si 10 luni si abia incepuse sa vorbeasca, deci multe informatii de la el nu aflam.
Venea muscat pe manuta, pe obraz, pe gat (am zis ca lesin atunci cand l-am vazut).

Nici un copil nu musca, impinge, trage FARA un motiv!

Atunci cand se intampla la gradinita, datoria educatorilor este sa identifice momentul si cauza pentru care copilul REACTIONEAZA asa (pentru ca este o reactie la ceva ce i se intampla).
Copiii care fac asta au o nevoie sau au spatiul incalcat.

Pe Alexandru l-am invatat sa spuna STOP cand o vede pe fetita ca se apropie de el si sa ii spuna ca nu are voie.  Dupa 2 luni, Alexandru a inceput sa o muste pe Maria.
Primele reactii au fost sa ii explic ca o doare si ca nu este bine, sa ii raspund ca stiu ca si el este muscat la gradinita si ca trebuie sa o opreasca pe fetita sa faca asta pana sa ajung sa il si cert pentru ce face.

Intr-o zi cand Maria si Alexandru se jucau pe covor, o vad cum il sacaia pe frati-su cu o jucarie si cum el nu zice nimic, apoi dintr-o data sare sa o muste.
Mi-am dat seama apoi ca de fiecare data cand Alexandru o musca era cand ea il sacaia!
Astfel ca am stat de vorba cu ea sa ii respecte spatiul si cand ii spune ‘nu’ sa nu insiste. Inca se mai intampla asta rar intre ei. Iar el nicidoata nu sare sa o muste fara acest motiv.
Identificand cauza, am reusit sa opresc un comportament sa se repete.

La gradinita, colega lui Alexandru il musca cand era prea aproape de educatoare, ea facand-o din gelozie si din nevoia ei de afectiune. Odata despistat de educatoare aceasta nevoie, fetita era asezata mai aproape de educatoare.

In multe gradinite se intampla astfel de comportamente, din pacate, prea putine educatoare au rabdarea de a identifica cauza.

Cel mai des intalnita situatie este:
‘Copilul dumneavoastra musca/impinge copiii. Nu stim ce sa ii facem. Da, copiii ii iau jucariile din mana dar e vina lui ca nu stie sa imparta! Faceti ceva cu el acasa!’

Deci, educatoarele stiu care este cauza, copilul REACTIONEAZA la o nedreptate asupra lui si tot el este invinuit.

Copiii NU impart!

Este dovedit stiintific ca pana la varsta de 5 ani copiii nu inteleg conceptul de a imparti ceva cu ceilalti.  Sunt rari copiii care din nastere impart jucariile cu alti copii. Este ok sa nu imparta spun specialisti. Ne nastem cu simtul proprietatii.
Voi ati imparti cu mine rujul vostru, cand va vad la un restaurant ca il folositi si mie imi place si mie si vin si vi-l smulg din mana?
Tot asa si la copii.

Reactia corecta a educatoarelor este sa le explice copiilor care smulg din mana jucariile altor copii, ca trebuie sa ISI ASTEPTE RANDUL pentru a lua acea jucarie. Iar celui care impinge sa ii spuna ca il INTELEGE de ce a facut acel lucru si ca ii poate spune copilului respectiv sa astepte cand termina el joaca.
Dar e de munca, pentru asta, nu? Si e mai usor sa etichetam un copil, sa il marginalizam, in loc sa il educam.

Ce puteti face acasa?
Identificati cauza pentru care copilul vostru REACTIONEAZA (nu uitati de acest cuvant) intr-un anumit fel.

1. Teatru de papusi (masini sau orice alte doua jucarii care ii plac copilului) unde puneti in scena o situatie de la gradinita in care jucaria respectiva impinge sau musca si observati cum reactioneaza copilul iar de aici ii puneti intrebari despre ce crede el in legatura cu ce fac jucariile.
Nu le oferiti voi raspunsul (prin variante enumerate), ci aflati parerea copilului.

2. Povestiti copilului despre ziua voastra la serviciu si cum un coleg v-a impins/muscat iar voi nu stiti de ce a facut asta. Apoi intrebati-va copilul de ce crede ca ati fost impinsa.

Atunci cand copilul vorbeste si stie sa comunice usor cu parintele stati de vorba cu el, fara sa il intrebati intr-un mod acuzator, pentru ca se va simti ‘obligat’ sa se apere.

Aceste comportamente sunt normale la varsta mica. Pentru a nu degenera atunci cand va creste, important este sa aflati cauza si mereu sa fiti de partea lui, oferindu-i intelegere si suport.
Copiii mici NU sunt capabili de rautati si niciodata nu actioneaza, ci REACTIONEAZA.
Aflati la ce!

V-ati confruntat cu aceste lucruri? Care erau cauza lor?

Multa grija si iubire!

Bibliografie:

Dovezi stiintifice pentru care copiii NU impart

A mea sau a ta? Studiu despre impartirea jucatorilor la copiii mici.

E ok sa nu imparta

Pin It on Pinterest

Share This